Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek is geschreven voor huisartsen die samen met de praktijkondersteuner GGZ mensen met psychische problemen behandelen en begeleiden. Het boek biedt hen handvatten voor diagnostiek, behandeling en verwijzing. De auteurs illustreren dit aan de hand van uitgewerkte casuïstiek. In het eerste deel van De dokter en de patiënt met psychische problemen staan de belangrijkste ontwikkelingen in de GGZ beschreven. Daarbij formuleren de auteurs de algemene uitgangspunten voor diagnostiek bij mensen met psychische klachten en problemen. In het boek komen ook de ‘nieuwe GGZ’ en de herstelbeweging en de ontwikkelingen op het gebied van E-mental health aan de orde. In het tweede deel leest u over veelvoorkomende psychische klachten en problemen bij patiënten. Hier worden huisartsen vrijwel dagelijks mee geconfronteerd. In deze hoofdstukken bieden huisartsen en psychiaters een aantal handvatten voor diagnostiek, behandeling en verwijzing. Verschillende huisartsen en psychiaters hebben meegewerkt aan De dokter en de patiënt met psychische problemen. Het boek staat onder redactie van prof. dr. Henriëtte van der Horst, hoogleraar huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde en prof. dr. Jim van Os, hoogleraar psychiatrie. .
Psychiatry --- slaapstoornissen --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Psychiatry.
Choose an application
Als verpleegkundige op een hemato-oncologieafdeling heb je te maken met sterk wisselende zorgvragen van patiënten. Het is van groot belang dat je op de hoogte bent van de actuele persoonlijke risico's en aandachtspunten van iedere zorgvrager, omdat kleine problemen in een later stadium grote gevolgen kunnen hebben. Door bijvoorbeeld een patiënt met een verminderde weerstand te wijzen op infectiegevaar, kun je veel leed voorkomen. De problemen accuraat inschatten vraagt om kennis van de aandoeningen, de behandeling en de mogelijke complicaties die kunnen optreden. Dit praktische boek helpt je hierbij.Door gebruik te maken van de handige checklists zie je in één oogopslag wat de factoren zijn die bijdragen aan het probleem, wat de symptomen zijn, wat jouw rol in de behandeling is en wat je concreet kunt doen om de persoon in kwestie te helpen en te informeren.
Oncology. Neoplasms --- Nursing --- Pathological haematology --- diagnostiek (geneeskunde) --- patiënt-verpleegkundige relatie --- oncologie --- hematologie --- verpleegkundige specialismen
Choose an application
Choose an application
Medical law --- Gynaecology. Obstetrics --- obstetrie --- patiënt-verpleegkundige relatie --- arts-patiënt relatie --- gezondheidsrecht
Choose an application
Lachen is pijnstillend, ontspannend en helpt mensen om te gaan met hun angsten. Het toepassen van humor is dan ook een officiële verpleegkundige interventie (Bulechek, 2016). Voor de verpleegkundige zelf is gebruik van humor een goede remedie tegen burn-out. Toch wordt er tijdens de verpleegkundige opleiding en op de werkvloer niet uitgebreid stilgestaan bij de werking, de effecten en de mogelijkheden van gebruik van humor. Als je daar meer van weet, kun je humor bewust inzetten en op een natuurlijke manier deel uit laten maken van je werk. In dit boek vind je theoretische en praktische informatie, ervaringen van collega’s en vele voorbeelden. Na het lezen ervan heb je onder meer inzicht in de effecten van het gebruik van humor, weet je welke soorten humor er zijn, kun je een oordeel vormen over wat wel en wat niet kan en kun je serieus met humor aan de slag. Deze tweede, geactualiseerde en herziene editie is onder meer uitgebreid met informatie over het inzetten van humor bij mensen met dementie en in de palliatieve zorg. Daarnaast wordt er een oproep gedaan aan de docenten, kun je erachter komen wat jouw eigen humorstijl is en delen vele deskundigen, zoals Sibe Doosje, Huub Buijssen, Saskia Teunissen, Marinus van den Berg en Jeffrey Wijnberg, hun ervaringen en/of kennis over gebruik van humor. Marcellino Bogers: ‘Het beroep van verpleegkundige is het mooiste rotberoep dat er is. Onevenredig veel ellende krijg je dagelijks over je uitgestort, en tegelijkertijd is de intimiteit tussen verpleegkundige en patiënt van een bijzondere schoonheid. Tijdens mijn zestienjarige carrière in de gezondheidszorg wilde ik altijd heel dicht bij mijn patiënten zijn. Ik kwam erachter dat je dat onder andere door samen lachen bereikt. En ik merkte ook dat humor mij op de been hield. Het relativeert, ontwapent, ontspant, verbindt, bevrijdt, doorbreekt, ontgift, ontstrest, verlicht en is nog gratis ook. Humor is goud in de handen van zorgverleners.’ Dit boek is bestemd voor alle verpleegkundigen, verzorgenden en andere professionals met directe patiënten/cliëntencontacten en voor docenten werkzaam bij zorg- en welzijnsopleidingen en hun studenten.
Nursing --- humor --- sociale vaardigheden --- palliatieve zorgen --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige interventies --- verpleegkunde
Choose an application
Dit boek biedt inzicht in psychopathologische facetten bij patiënten die de behandeling kunnen bemoeilijken. Een patiënt kan immers ongewild 'lastig' zijn als gevolg van een psychiatrische aandoening, een hevige angst voor de behandeling, een psychische afwijking die het gebit indirect schade toebrengt, zoals een depressie of een eetstoornis, of een psychische afwijking die zich als pijn of een andere klacht in het orale gebied manifesteert.Stel, u treft bij een patiënt uitgebreide laesies in de mond aan. Deze blijken niet te genezen, hoewel u de patiënt een desinfecterend spoelmiddel hebt voorgeschreven. U vraagt zich af of dit door een extreem pathogene mondflora komt. U kijkt naar de armen van deze patiënt en ziet schrammen en snijwonden. U vraagt zich af of de laesies in de mond het gevolg van zelfverwonding zijn. Heeft deze patiënt misschien een ernstige psychiatrische aandoening? Hoe komt u daarachter? Kunt u dit wel herkennen? Zijn van deze patiënt meer eigenaardigheden te verwachten? Welke consequenties heeft dit alles voor uw behandelplan?De heldere uitleg in dit boek over psychopathologie in de tandartspraktijk, geïllustreerd met een gevarieerde casuïstiek, stelt tandartsen in staat veelvoorkomende psychopathologische aspecten tijdig te onderkennen. Zo kunnen hiermee gerelateerde problemen in de praktijk worden voorkomen – bij patiënt én behandelaar.
Stomatology --- gedragsstoornissen --- patiënt-verpleegkundige relatie --- arts-patiënt relatie --- moeilijke patiënten --- stomatologie
Choose an application
Iedereen krijgt wel eens te maken met kritiek van anderen. Aan de hand van veel herkenbare situaties en levendige voorbeelden uit de zorgpraktijk legt auteur Huub Buijssen je op een beeldende manier uit hoe je het beste kunt reageren op kritiek van familieleden. Hij reikt daarvoor negen eenvoudige, effectieve strategieën aan die je in staat stellen het contact met de familieleden van je patiënten veel soepeler te laten verlopen.
Nursing --- kritiek --- verpleegkundig beroep --- agressie --- sociale vaardigheden --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige opleiding --- gesprekstechnieken --- conflicthantering --- verpleegkunde --- klachtenbehandeling --- communicatievaardigheden
Choose an application
Choose an application
Treffender kon het niet verwoord worden en ook nog eens door een patiënt: ''Kijk niet alleen naar mij, maar ZIE mij; luister niet alleen, maar HOOR mij.'' Met die woorden sloot Rene Tabak zijn TEDxRadboudUtalk in een muisstil en tot de nok toe gevuld auditorium in Nijmegen af. De patiënt staat niet alleen centraal, hij is lid van het totale behandelteam, met een actieve rol. Mooie woorden, maar wat zegt dit nu eigenlijk? En vooral, wat betekent dit nieuwe leitmotiv voor de dagelijkse praktijk? Tot nog toe werd gesproken over participatory health(care). De omschrijving de patiënt als partner zegt alles, en is nu juist het motto van het UMC St Radboud. "Dit uitgangspunt zal de komende jaren zijn neerslag krijgen in onze drie kerntaken: patiëntenzorg, opleiding en onderzoek. Het raakt namelijk alle processen in ons huis. Waarbij wij de komende jaren dat 'huis' steeds minder letterlijk zullen gaan nemen als een fysiek iets. We gaan van een zorginstelling naar een zorgnetwerk dat start bij de patiënt in zijn of haar eigen omgeving"aldus Lucien Engelen. Lucien Engelen neemt u als lezer graag mee, samen met collega's Jan Kremer en Bas Bloem op reis naar de patiënt als partner. Het boek is een weerslag van de gesprekken met de smaakmakers van het UMC St Radboud over hun ervaringen en visie over de patiënt als partner. Het is een dialoog met mensen die twijfelen, overhellen naar de ene of de andere kant, naar voor of tegen, maar dan in de zin van: wat is het en hoe doe ik dat dan? Een weergave van het proces zoals dat in Nijmegen plaatsvond, met kansen en uitdagingen, puur en oprecht. U treft een bloemlezing van interviews met mensen van het UMC St Radboud, geflankeerd met weblogs van TEDxMaastricht, onze inspiratieconferentie. (Bron: website BSL)
Choose an application
Sociology of health --- Hygiene. Public health. Protection --- Nursing --- spiritualiteit --- christelijke zingeving --- patiënt-verpleegkundige relatie --- ziektebeleving --- arts-patiënt relatie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|